*Maklumat ini bertujuan memberikan pemahaman umum mengenai penggunaan MyCIEDS serta memberi pencerahan terhadap persoalan yang sering timbul berkaitan sistem ini. Maklumat ini disediakan sebagai panduan awal dan tidak bertujuan merangkumi keseluruhan penyelesaian kepada isu sistem.

MyCIEDS adalah singkatan kepada Malaysian Customs Import Export Document System, iaitu sistem elektronik rasmi Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) untuk penghantaran dokumen sokongan secara dalam talian bagi pengikraran borang kastam.

Objektif pelaksanaan MyCIEDS adalah :

  • Membantu mempercepatkan proses pelepasan kastam
  • Membantu mengurangkan keperluan dokumen fizikal
  • Meningkatkan integriti dan keselamatan data dokumen sokongan
  • Menyokong digitalisasi sektor perdagangan dan logistik

Semua pengimport, pengeksport atau ejen kastam yang membuat pengikraran borang kastam wajib menghantar dokumen sokongan melalui MyCIEDS bagi semua mod pengangkutan (laut, udara, darat).

Pengimport, pengeksport atau ejen kastam perlu merujuk kepada User Guide di laman web rasmi MyCIEDS.
https://mycieds.customs.gov.my/user-guide

Tiada dokumen fizikal diperlukan semasa membuat permohonan pendaftaran syarikat.
Namun, jika permohonan MyCIEDS ditolak kerana nama pengarah tidak sepadan dengan data Sistem Maklumat Kastam (SMK), pengimport, pengeksport atau ejen kastam dikehendaki untuk mengemukakan dokumen Corporate Information terkini daripada Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) kepada Unit Kawalan Ejen (UKE).

Masa kelulusan pendaftaran akaun MyCIEDS selepas permohonan lengkap adalah 24 jam (Hari Bekerja).
Bagi permohonan pendaftaran yang telah diluluskan, pemohon akan menerima pautan melalui e-mel yang didaftarkan. Pemohon perlu membuat pengesahan dengan menekan pautan yang diberikan dalam tempoh 24 jam.
Bagi permohonan pendaftaran yang ditolak, pemohon akan dimaklumkan melalui e-mel yang didaftarkan.

Selepas pengesahan pendaftaran MyCIEDS, pengarah syarikat perlu mendaftar atau menambah kakitangan syarikat di dalam MyCIEDS yang akan melakukan tugasan memuat naik dokumen sokongan bagi tujuan semakan dan pelepasan kastam.

Boleh, pihak syarikat boleh meminda maklumat pendaftaran setelah selesai mendaftar.
Admin syarikat (company administrator) perlu mengemukakan permohonan `Change Request’ dalam MyCIEDS.

Gunakan fungsi ‘Forgot Password’ di laman web rasmi MyCIEDS, pautan adalah seperti berikut :
https://mycieds-web.customs.gov.my/account/forgot-password

Tiada bilangan maksimum kakitangan yang boleh ditambah dalam MyCIEDS.
Walau bagaimanapun, admin syarikat (company administrator) hendaklah memastikan maklumat kakitangan adalah sepadan dengan maklumat yang didaftarkan dalam Sistem Maklumat Kastam (SMK).

Kategori dokumen sokongan yang perlu dimuatnaik ke dalam MyCIEDS antaranya adalah:

i. Invoice
ii. Packing List
iii. Certificate of Origin (CoO)
iv. Surat Pengecualian MOF/MIDA/SST dan lain-lain
v. Lain-lain dokumen yang berkaitan

Dokumen sokongan hendaklah dihantar melalui MyCIEDS selepas pengikraran borang kastam bagi tujuan semakan dan pelepasan kastam.

Tidak, syarikat berstatus AEO tidak perlu menghantar dokumen sokongan melalui MyCIEDS.

Sistem hanya menerima fail dalam format PDF, JPEG, atau PNG, dengan saiz maksimum setiap fail 4MB.

Boleh. Dokumen sokongan boleh dimuat naik lebih daripada satu fail. Contoh: Jika terdapat 3 invois bagi satu pengikraran borang kastam, ketiga-tiga invois tersebut boleh dimuat naik di bawah kategori Invoice dalam MyCIEDS.
MyCIEDS boleh menerima sehingga 10 fail bagi setiap kategori dokumen sokongan yang dimuat naik.

Pengguna boleh meminda dokumen yang telah dimuat naik dengan syarat penghantaran dokumen tersebut adalah berstatus ‘submitted’.
Walau bagaimanapun, jika penghantaran dokumen tersebut telah berstatus ‘in process’, pengguna dinasihatkan untuk memaklumkan kepada pegawai JKDM di stesen import/eksport melalui panggilan telefon atau emel berkaitan pindaan dokumen sokongan.

Bagi Others Government Agencies (OGA) yang menggunakan platform National Single Window (NSW) (e-permit), syarikat tidak perlu memuatnaik dokumen ke dalam MyCIEDS.
Walau bagaimanapun, bagi OGA yang tidak menggunakan platform NSW (secara manual) syarikat hendaklah memuat naik dokumen sokongan tersebut setelah kelulusan dari OGA yang terlibat telah diperoleh.

i. Semak saiz dan format fail
ii. Memuat naik semula menggunakan rangkaian internet yang stabil
iii. Jika masih gagal, hubungi helpdesk melalui emel support.mycieds@customs.gov.my atau talian 1-300-888-500.
iv. Kaedah fallback (dokumen fizikal) hanya dibenarkan setelah mendapat kebenaran kastam

Ya, MyCIEDS tersedia sepanjang masa.
Walau bagaimanapun, penyelenggaraan berkala akan dilakukan dan pemakluman gangguan akan diberikan lebih awal melalui
https://mycieds.customs.gov.my

Setiap penghantaran dokumen sokongan yang berjaya, pengguna akan menerima status ‘submitted’ yang boleh disemak dalam dashboard pengguna MyCIEDS.

Wakil syarikat boleh hadir ke Kaunter Pembayaran di stesen kastam berhampiran yang beroperasi untuk membuat pembayaran.
Sebagai alternatif, syarikat boleh memilih untuk membuat pembayaran melalui Web Customs Official Receipt (WebCor), tanpa perlu hadir ke pejabat kastam.

Tidak. MyCIEDS hanya digunakan untuk penghantaran dokumen sokongan. Sistem seperti ePCO, e-Permit atau lain-lain sistem masih digunakan untuk permohonan permit yang berkaitan.

Sebarang pertanyaan lanjut atau bantuan, pengguna MyCIEDS boleh menghubungi :

📧 Email: support.mycieds@customs.gov.my
📞 Hotline: 1-300-888-500

Ya, MyCIEDS dilaksanakan di semua negeri secara berfasa bagi semua mod pengangkutan (udara, laut, darat).

Ya. Walau bagaimanapun, syarikat dikehendaki menyimpan rekod di bawah Seksyen 100A Akta Kastam 1967.